Viltroxy v praxi

Po tom, ako som si kúpil X-T5 so zoomom XF 16-55/2.8, som samozrejme „potreboval“ aj ďalšie objektívy. Konkrétne som zháňal niečo svetelnejšie a dlhšie, s dobrým autofocusom, a po počiatočných výdavkoch aj cenovo dostupnejšie.

Fujinony som vyradil ako prvé. Tie staršie R-kové so svetelnosťou F1.4, prípadne F1.2, majú na dnes pomalý autofocus. Novšie, kompaktné F2 R WR, nie sú o dosť svetelnejšie ako môj zoom. A najnovšie LM s lineárnym motorom sú celkom drahé.

Na Sony som kedysi mal Sigmy Art a boli výborné. Na Fujifilm je od Sigmy v ponuke trio Contemporary 16, 30 a 56/1.4. Ale na krásne retro telo úplne nechcem nasadiť polykarbonát a bez clonového prstenca. A namiesto ohnísk 16 a 30 mm by sa mi viac pozdávali 23 a 33 mm.

Zaujal ma preto Viltrox. Mám pozreté asi všetky recenzie a nakoniec tesne prevážili tie pozitívne. Rozhodol som sa, že skúsim 23/1.4, 56/1.4 a 85/1.8 II.

Verzie/varianty

Pre objektívy 23/1.4, 33/1.4 a 56/1.4 existujtujú dve „varianty“. Prvá má výrazný zlatý nápis a na telách X-Pro3 sa nemá používať, pretože objektív sa zasekne o čudlík uvoľnenia bajonetu. Viltrox teda pri bajonete znížil priemer a novšia varianta má menej výrazný biely (presnejšie „hodvábny“) nápis. U objektívov 23/1.4 a 56/1.4 sú varianty opticky, elektronicky aj firmvérovo totožné. U 33/1.4 je odlišný firmvér: pre prvý variant má v názve G (Gold) a pre druhý S (Silk). Porovnal som tieto firmvéry a líšia sa len dvomi bajtami, čo môže odrážať inú revíziu čipu alebo podobnú drobnosť. Funkcionalita bude určite úplne rovnaká.

Pri 85/1.8 sa oficiálne odlišuje verzia 85/1.8 II, ktorá je celkom výrazne ľahšia a menšia. Opticky aj funkčne by však mala byť rovnaká ako pôvodná verzia.

Veľkosť

Objektívy 23/1.4, 33/1.4 a 56/1.4 sú veľkosťou úplne rovnaké, majú rovnaké aj krytky (rovnaký priemer filtra). To je elegantné, výhodou je možná vzájomná zámena krytiek, prípadne filtrov. Ale v praxi to má aj nevýhodu, pretože na prvý pohľad nie je jasné, ktorý objektív je ktorý. Keď ich máte v brašni vedľa seba, nie je šanca ich rýchlo rozpoznať. Ide to len podľa nápisu a prípadne tvaru slnečnej clony, ktorá je u 23/1.4 a 33/1.4 vykrajovaná a pri 56/1.4 válcová.

Image title

Slnečná clona

Kovová slnečná clona na 23/1.4, 33/1.4 a 56/1.4 je pre mňa skôr mínusom. Čo z toho, že je to ušľachtilý materiál a spracovanie krásne? Pri páde objektívu na clonu asi dôjde k poškodeniu obidvoch. Plastová by časť nárazu pohltila. Čo je horšie, pri nasadzovaní clony do transportnej polohy, sa kov veľmi ľahko dotkne zúbkovaného kovového prstenca na zaostrovanie a myslím, že veľmi skoro spôsobí škrabance.

Image title

85/1.8 II má plastovú clonu, podľa marketingu špičkovú, navrhnutú v Japonsku. V praxi to také oslnivé nie je. Je vyrobená z tak mäkkého plastu, že počas nasadzovania a snímania ho držaním deformujete, takže nepríjemne drhne a prieči sa. Nahodenie aj sňatie si treba nacvičiť.

Zadná krytka

Je väčšia ako tá od Fujifilmu a nepasuje na objektív Fujinon XF 16-55/2.8, pretože narazí na jeho gumové tesnenie a nedá sa utiahnuť. Zase Fujifilm-ácka, tým, že je menšia, po nasadení na Viltrox nechá USB port poloodhaleným, takže po čase by sa zaniesol špinou. Škoda, krytky Viltrox a Fujifilm sa úplne bezproblémovo nedajú miešať.

Image title

USB port a firmvér

Ide o microUSB port, čo je prekonané, ale novšie Viltroxy 13/1.4 a 75/1.2 Pro už majú USB-C. Pre nahrávanie firmvéru musíte sňať krytku, a tým odhaliť zadný člen a kontakty. Drobnosť, ale je jasné, že mať možnosť nahrávať firmvér z SD karty cez fotoaparát, by bolo určite lepšie.

Viltrox vydáva firmvéry celkom pravidelne. Ako priekopníci urobili reverzné inžinierstvo na komunikáciu medzi objektívom a fotoaparátom a postupne to vylepšujú. Firmvér však neobsahuje korekcie vinetácie a skreslenia. Myslím si, že kvôli nízkej cene má objektív malú pamäť; firmvér má len 63 kB, pričom firmvér pre Sigmu má 256 kB a pre Fijinon 400 kB.

Image title

Clonový prstenec

Nekliká. Jediný, aj to úplne slabučký klik, je na F16. Na polohe A nie je klik, iba koncový doraz. Pre mňa je to nešťastné, pretože hoci je clonový prstenec fantasticky utlmený, nemám spätnú väzbu ani istotu, že ho nechtiac nepretočím. Ale uvažujem, že podľa návodu si clonový prstenec upravím na klikací.

85/1.8 ani 85/1.8 II clonový prstenec nemá vôbec.

Dobrou správou však je, že najnovší objektív 75/1.2 Pro už má klikací prstenec, takže Viltrox počúva.

Autofocus

Ten je na prvý pohľad pomalší ako u XF 16-55/2.8. Fujinon zaostrí ihneď vďaka lineárnemu motoru. Pri Viltroxe je vidieť, a aj trochu počuť, že je preostrenie pomalšie, pretože sa používa STM motor, ktorý je podľa marketingu rýchly a tichý, ale nie zas taký, ako lineárny. Stále sa tam niečo musí otáčať. Úplne-úplne nečakaný okamih vám tak môže újsť (street foto od pása, a pod.). Ale v praxi, keď na okamih vyčkávame, máme už predostrené, a vtedy nie je problém, pretože objektív, našťastie, nehuntuje ani v tme. Zaostrovanie na oko a sledovanie objektov funguje rovnako spoľahlivo ako na Fujinone.

Aby to teda nevyznelo, že je ostrenie pomalé, môžem uviesť, že je výrazne lepšie (rýchlejšie, tichšie, nehuntuje) ako bolo na kombe Sony+MC11+Sigma Art a s tým kombom som sa nebál fotiť svadby.

Chromatická aberácia

Napríklad taký Tony Northrup, ktorého ináč uznávam, túto kapitolu vyriešil veľmi rýchlo. Pri porovnaní Viltroxu so Sigmou vyhlásil, že Viltrox je proste zlý. Urobil to samozrejme po šialenom nazoomovaní. Zaujímavé ale je, že Fujinon nebol oveľa lepší ako Viltrox, takže je to Sigma, ktorá tu postavila laťku vysoko.

Pri normálnom prezeraní 40 MPx fotky na monitore chromatickú aberáciu, samozrejme, neuvidíte. Nastane to až po priblížení. Ale nerozumiem, načo každý recenzent nazoomuje na 200% na tehlovú stenu alebo konáre proti oblohe. Nie, keď sa na fotku pozeráte ako na celok, postnete ju niekam, alebo vytlačíte, tak aberáciu nevidno. Ak by naozaj išlo o extrémne kontrastnú scénu, pomôže postprocess, kde je ľahké to skorigovať. Najhoršiu fotku som našiel na Flickri, ale je to pravdepodobne testovací záber, nikto takto bežne nefotí.

Ostrosť

Podľa recenzií sú Sigmy ostrejšie, najmä 56/1.4. Otázka je, či takú ostrosť naozaj potrebujeme. Ak to chceme na portréty, tak asi ani nie – napríklad v tejto recenzii mi príde ostrosť Sigmy doslova nepríjemná. Ak na krajinu, tam budeme asi viacej cloniť, a vtedy sa ostrosť zlepší.

Z mojej krátkej skúsenosti je ostrosť Viltroxov na 40 MPx snímači obdivuhodná. Pri porovnaní s XF 16-55/2.8 sú Viltroxy na plnú dieru jemnejšie, ale ide to dohnať doostrením v postrocese, takže na výslednej fotke nebude vidieť veľký rozdiel. Po priclonení Viltroxov na F2.8 sú podľa môjho testu ostrejšie ako Fujinon na F2.8.

Vinetácia

Je to optická chyba, ktorá v niektorých prípadoch zamrzí, v iných môže byť bez problému akceptovaná alebo aj žiadúca. V postprocese sa dá opraviť. Čo ma však naozaj mrzí je to, že objektív nemá zabudovaný profil korekcie. Takže keď fotíte do JPEGu alebo HEIFu, tak to fotoaparát nevykoriguje. Používatelia Lightroomu si môžu stiahnuť korekčný profil zo stránok Viltroxu a v postprocese korigovať. U Capture One 23 to, žiaľ, nejde – tam jedine generický profil. Možno príde podpora týchto objektívov neskôr.

Skutočná svetelnosť

Tony Northrup aj pal2tec uvádzajú, že objektívy Viltrox sú asi o 0.5 EV tmavšie, ako by mali byť, hlavne oproti Sigme. Znamená to, že bokeh síce zodpovedá clonovému číslu, ale histogram je posunutý trochu doľava. Povedané ináč, buď vychádzajú dlhšie časy alebo vyššie ISO.

Nedalo mi to a urobil som si vlastný test. Fotoaparát som dal na statív a namieril na statickú scénu so statickým osvetlením. Najprv som ako etalón nasadil Fujinon XF 16-55/2.8. Nastavil som clonu F2.8, ohnisko 23 mm a čas uzávierky a ISO tak, aby bola expozícia presne 0.0 EV. Potom som nasadil Viltrox 23 priclonený na F2.8 a – svete, div sa – tiež som dostal expozíciu 0.0 EV. Pri odclonení na F2 a F1.4 sa EV zvýšilo presne na +1.0 a +2.0. Rovnaký test som urobil aj pre ohnisko 55 resp. 56 mm (odchýlku 1 mm medzi Fujinonom a Viltroxom zanedbáme) a dostal som úplne rovnaké výsledky. Žiadnu stratu svetelnosti teda nemôžem potvrdiť. Pravdepodobne je to Sigma, ktorá má T číslo lepšie ako Fujinony aj Viltrox.

85/1.8 je samostatná kapitola. Tento objektív je v skutočnosti fullframe, pôvodne bol vyvinutý pre iný bajonet, ale upravili ho aj pre Fujifilm. To vysvetľuje, prečo nemá clonový prstenec. Niektorí recenzenti tvrdia, že objektív je v skutočnosti navrhnutý ako 85/1.6. Dokonca existuje neoficiálny firmvér, kde sa toto clonové číslo dá odblokovať. Stačí ho nahrať do objektívu, nastaviť clonu F4.5, manuálne zaostriť na najmenšiu zaostrovaciu vzdialenosť, urobiť fotku, vybrať baterku, vložiť baterku, a potom objektív dovolí otvoriť clonu na F1.6 (https://youtu.be/XIVk43ENhVo). Na oficiálnom firmvéri to nefunguje.

Bokeh

Najlepšie som si nechal na koniec. Objektív nemá asférické členy, a to je jedným z dôvodov, prečo je lacnejší, má väčšiu chromatickú aberáciu, ale má krásny bokeh. Bokehové kruhy sú hladké, bez cibuľového vzoru, ktorý je práve spôsobený asférickými členmi.

Image title

No a skoro všetky moderné objektívy tieto členy majú. Preto si myslím, že práve táto slabosť je zároveň prednosťou Viltroxu. Stará optická receptúra musí zákonite – a doslovne – priniesť aj vintage charakter. Aj skreslenie bokehových kruhov do tvaru mačacích očí je pre mňa viac charakter ako nedostatok. Možno malým nedostatkom je, že po priclonení sa už asi od F2.5 objavia mnohouholníky miesto kruhov. Niekomu môže vadiť, niekomu sa môže páčiť.

Image title

Záver

Pri Viltroxe je možné, že spadnete do kategórie fotografov, ktorí si ich zamilujú a budete blahosklonne akceptovať ich maličké nedostatky, pretože môžete mať 2-3 objektívy za cenu jedného Fujinonu, pričom stále dostávate špecifický charakter a vintage look. Nafotíte s nimi štýlové potréty, street, akcie aj občasné svadby.

Alebo hľadáte niečo veľmi ostré, presné, bez chýb, a potom to nie sú objektivy pre vás. Možno ak riešite makro, dokonalú krajinu, astro alebo ťažkú, pravidelnú, profesionálnu prácu v teréne. Stále by ste porovnávali s lepším a uvažovali by ste o predaji, pričom by ste išli do straty. Takže buď si budete musieť odkladať na Fujinony alebo sa zmieriť s polykarbonátom a len s tromi Sigmami bez dlhšieho ohniska.

Dúfajme, že budúcnosť prinesie nové objektívy od Sigmy a iných výrobcov. Každopádne, zdá sa, že Viltrox sa z neznámej čínskej značky prebojúvava do našej pozornosti viac a viac. Veď relatívne nový 13/1.4 žne pochvalu za pochvalou, a čerstvo oznámený 75/1.2 Pro bude veľmi vážnou konkurenciou aj pre samotný Fujifilm.

Úplne fantastické by bolo, keby Viltrox prišiel s ďalšou generáciou objektívov, ktorá by mala:

  1. Klikací clonový prstenec, ako ho už má najnovší 75/1.2 Pro (pridal by sa aj na 85/1.8)
  2. 85/1.8 by bol ešte menší, lebo by sa upravil sólo pre APS-C, alebo by sa natiahol na 90-105 mm
  3. Lineárny motor pre bleskové zaostrovanie (ten, žiaľ nedostal ani najnovší 75/1.2 Pro, takže to asi ešte potrvá)
  4. Lepšie coatingy na zníženie chromatickej aberácie (to už má 13/1.4 aj 75/1.2 Pro)
  5. Kvalitnú plastovú slnečnú clonu
  6. Firmvér nahrávateľný cez fotoaparát a s korekciami vinetácie aj skreslenia (to asi tiež potrvá)
  7. Utesnenie proti vplyvom počasia (má 75/1.2 Pro)
  8. Nejaké fyzické/hmatové rozlíšenie jednotlivých modelov
  9. Zadné krytky kompatibilné s Fujifilmom
  10. Stále dobrú cenu

V galérii ponúkam reportáž z koncertu v rámci Košických rozprávkových Vianoc 2022. Myslím si, že vzhľadom na náročné svetelné podmienky (vysoký kontrast a dynamický rozsah) a zimu asi -4°C sa technika predviedla výborne.

Fotký sú namixované z troch Viltroxov a Fujinonu; schválne, skúste, či ich rozpoznáte :).